Skip to main content

PPL-VLIEGER.NL
van en voor (aspirant) PPL vliegers


Wake turbulence

Wake turbulence (ZOG turbulentie) is de turbulentie die ontstaat in het zog van een vliegtuig. De wake turbulence bevindt zich direct achter de beide vleugeltippen van een vliegtuig. Hoe meer liftkracht geleverd wordt, hoe groter de wake turbulence achter het vliegtuig.

Algemeen is dus te zeggen: hoe groter het vliegtuig, hoe groter de turbulentie. De turbulentie veroorzaakt een werveling waardoor een volgend vliegtuig een ongewenste rolbeweging kan maken om de langsas van het vliegtuig. De turbulentie kan zo groot zijn dat een volgend vliegtuig onvoldoende hoogte/tijd heeft om te herstellen van deze "rol" en neerstort.

Vliegtuigen worden op basis van hun Maximum Take Off Weight of MTOW In drie verschillende wake turbulence categorieen ingedeeld

  • Light : MTOW < 7000 Kg
  • Medium : MTOW > 7000 maar < 136.000 Kg
  • Heavy : MTOW > 136.000 Kg

Bij het maken van een flightplan dient men de categorie vermeld te worden middels de letters L, M of H. Indien het een vlucht met uit de zwaarste categorie betreft moet de piloot dit tijdens de initial call met een grondstation melden : Amsterdam Approach, KL716 Heavy